Buitenschoolse activiteiten moeten leerlingen gelijkere kansen geven

Algemeen nieuws

Leerlingen van SG De Dijk op zomerkamp, een buitenschoolse activiteit.

Het Martinuscollege, de Praktijkschool Westfriesland in Grootebroek en Scholengemeenschap De Dijk in Medemblik bieden voortaan met gezamenlijke expertise buitenschoolse activiteiten aan hun leerlingen aan.

Want dit is volgens de scholen de sleutel om de leerlingen gelijkere kansen te geven om zich op sportief, cultureel en persoonlijk gebied te ontwikkelen.

Schoolbestuurders Kees van Bergeijk (Martinuscollege), Agnita Mur (SG De Dijk) en Jan van Berkum (Praktijkschool) hielden maandagmiddag de aftrap van hun gezamenlijk project De Rijke Schoolomgeving; waarmee de buitenschoolse activiteiten worden bedoeld.
Dit deden zij door hun handtekening te zetten en samen een taart aan te snijden.

Sporten

„Dit jaar starten we met vijftig activiteiten en dat zal volgend jaar worden uitgebreid”, vertelt Björn Schouten die als projectleider voor de scholen in West-Friesland deze kar trekt. Het gaat onder meer om sporten bij een sportclub, muziek maken bij een muziekvereniging, of deelname aan een leesclub bij een bibliotheek.

„Scholen zijn al langer bezig om met rijkssubsidie zelf dit soort activiteiten voor buiten schooltijd op te zetten. Deze drie scholen bundelen nu hun expertise. Voor elke activiteit is er een coördinator”, legt Schouten uit. Bedoeling is dat meer leerlingen gaan meedoen aan de activiteiten. „We hopen dat de helft van hen straks meedoet. Een deel doet dit nu al, zoals in Grootebroek tijdens de Martinus-uren. En sportende leerlingen in sporthal De Muiter in Medemblik die zelfs langskomen als hun school een dag dicht is.”

Achterstanden

De noodzaak van het project staat volgens Schouten buiten kijf. „Tijdens school gaat het om kennisoverdracht. Na en tussen schooltijd doen we hiermee aan passie overdracht. Waar je wieg staat bepaalt of je aan deze activiteiten meedoet, bijvoorbeeld omdat je ouders hiervoor het geld niet hebben. Niet alle leerlingen komen hierdoor in contact met dit soort activiteiten. De achterstanden op dit gebied nemen toe. Door dit project kost dit de leerlingen geen geld. Kansen zullen voor kinderen altijd ongelijk blijven, maar door deze samenwerking van de scholen hopelijk wel een stuk minder ongelijk.”

Welke activiteiten wekelijks plaatsvinden is op de website rsowf.nl te vinden.

Het hele artikel in het Noordhollands Dagblad is via deze link te lezen.